Lilypie - Maternity

Isnin, 12 Disember 2011

ummi dah bersalin rupanya..bhg 2

kali ni ummi kena tulis cpt2 sebelum aisyah bgn..tido lena2 ye sayang..ummi nk beronline jap..
em..smbung part yg kt hospital lak kali ni..
pagi tu mmg pagi yg gawat buat ummi dan ayah..yela..pertama kali nak menyambut cahaya mata..
elok je smpai hospital,ummi trs masuk dlam bilik cek jalan..nma omputih atau nama rasmi bilik tu ummi xtau..nma tak rasmi je ummi tau..hehe
dalam bilik tu cuma ad nurse je..em nk cite mcm mna ek perjalanan ummi dlm bilik ni ek..sbb byk dialog..mcm ni la ummi kiranya dialog ummi n nurse..

nurse:puan amik baju ni ek..tukar dalam bilik air, pastu dok atas katil tu ek..

ummi:tp doktor..eh bkn2 kata ummi dalam hati..tp nurse sy dah xblh jalan ni..sakit sgt dh ni..sy takut anak sy terkeluar..

nurse:blh je..awak jalan sendiri ek..lambat lg tu nk kuar..

eh..nurse ni..mcm tu plak..monolog ummi..em xpela..ummi kuat..dlm bilik air tu..byk dh darah kuar..takut nye ummi..ummi cpt2 salin baju, buangla segala yg patut..takut nnt tersalah teran plak bila dok dlm wad bersalin..hehe..mmg ad kes tau ibu yg tersalah teran..hehe,,sian ke doktor atau nurse yg menyambut bayi..sabo je la..

nurse:puan,cpt ek..sy nk tgk degup jantung bayi puan ni..

ummi pon cpt2 baring..pastu nurse tu letakla segala mcm alat ats perut ummi..wktu tu perut mmg tersangat sakit..memulas2 mcm nk buang air besar..

ummi:nurse, kna sy rasa mcm nk meneran je..

nurse:xpe..biarje..mmgla mcm tu..

ummi tanya lagi..nurse, sy nk jumpa suami saya..blh x suh dia masuk bilik ni..

nurse:emm..xblh..dh nk bersalin br blh masuk..pastu nurse tu trs kuar.

tgl la umi terkial2 sorang dlm bilik tu..sakitnya..lama gak ummi dok sorang2..
dalam sepuluh minit..nurse dtg balik tanya mcm2 soalaan..tnya bila pecah ketuban la..bila mula skit memulas la..pastu..ni la part ummi xsuka..dia cek jalan ummi..aduh sakittttt..
ummi ckp dgn nurse..nurse jgn tinggal ummi sorang2..ummi takut..
nurse tu tgk je muka ummi..mgkin nurse tu tu kesian tgk ummi, trs dia trik kerusi dok sebelah katil ummi..alhamdulillah..ada gak peneman ummi..

ummi:nurse, mmg sakit mcm ni ek nk bersalin..blh x sy nk pegang nurse..sy sakit sgt ni..

nurse:a'ah..mmg sakit mcm ni..kalau xtahan sgt, awk pegangla sya..

alhamdulillah..lega ummi..tertarik2 baju nurse tu ummi buat..hehe..smbil2 tu mulut ummi terkumat kamit baca doa..moga dipermudahkan..

dalam area pukul 6.30pg..doktor dtg..dia cek jalan ummi lg sekali..waktu tu..doktor ckp..eh..ni dh nk kuar sgt dh ni..kna masuk bilk bersalin dh ni..pastu blh doktor tu suh ummi jalan sendiri ke bilik bersalin tu..nak nagis rasanya..

msk je bilik tu..nurse dh dok keliling katil..ummi trs baring..pastu ad nurse pagil ayah suh masuk..alhamdulillah..dpt gak ummi jumpa ayah..ayah pegang tagn ummi kuat2...terubat sikit rasa sakit ni..huhu..waktu tu mmg dh tersangat genting..

nurse:ok ulfa..tarik nafas dlam2 n kemudian teran ek..kuat2..

ummi dpt angguk je..abis daya dah ummi..dan teran yag kedua..ummi dgr..uwek..uwek..suara aisyah..ALHAMDULILLAH..selamat..pastu nurse letak aisyah atas dada ummi..xterkata ummi dan ayah waktu tu..hilang rasa sakit nak bersalin bila dgr suara dan dpt pegang aisyah..tp kejap je ummi dpt pegang aisyah..sbb luka ummi belum dijahit lagi..satu lagi keperitan..mmg terasa jarum ngn benang waktu jahit tu..sakitnya Allah je yang tahu..walaupun aisyah kecil je waktu lahir, tp koyak ummi panjang..ummi teangkat waktu meneran..jd gunting tu terlajak keatas..tu yg luka ummi besar..
dalam pukul 8 dah settle semua..ummi dapat pegang aisyah dh..siap dpt menyusu aisyah..alhamdulillah..aisyah sihat..takde kuning..proses pengahdaman aisyah pon ok..jd esoknya..kita dh boleh keluar..yaho00..xyah dah dok hospital lama2..
em..mcm tu la citenya mcm mna ummi melahirkan aisyah..doa ummi dan ayah semoga aisyah jd ank solehah dunia dan akhirat..









1 ulasan:

  1. ya allah.. macam ni ke sakitnye? seram pulak rasenye.. hu2

    BalasPadam

HijRi

Jom....

Jom....

Hits

Jom BsoReh...


ShoutMix chat widget
 

My Blog List

Labels

Twitter

Designed by Miss Rinda | Inspirated by Cebong Ipiet | Image by DragonArtz | Author by YOUR NAME :)